جان کابلین، در مقاله ای که در سال 2016 در نیویورک تایمز منتشر کرده است،نوشته است:

بزرگسالان ایالات متحده آمریکا، روزانه به طور متوسط پنج ساعت و چهار دقیقه در روز را صرف دیدن تلویزیون می کنند. (33.5 ساعت در هفته و کمی بیشتر از 77 روز در سال!)

یا به گزارش MarketWatch ، کاربران سرویس Netflix، به طور متوسط هر روز یک ساعت و یازده دقیقه در این سرویس به تماشای فیلم می پردازند!

پایگاه خبری socialmediatoday هم طی مقاله ای، میگوید که مردم دنیا به طور متوسط روزی 40 دقیقه به گشت و گذار در Youtube و تماشای ویدئو می پردازند.

همچنین وب سایت Deadline اعلام کرده است که باکس آفیس جهانی (هزینه ای که صرف خرید بلیط سینما می شود) در سال 2018، 41.7 میلیارد دلار بوده است!

 

با دیدن این آمار ها اولین سوالی که به ذهنم رسید یک کلمه بود!   چرا؟؟؟

به نظر می رسد انسان های عصر حاضر یعنی عصر مدرن(!)، بسیار عاشق رسانه های تصویری (سینما، تلویزیون، یوتیوب، یا حتی اینستاگرام!) هستند. اما چرا ؟

بیاید نگاهی به لیست پر فروش ترین فیلم های تاریخ سینما بندازیم:

تقریبا همه این فیلم ها، در عین اینکه از نظر محتوا و داستان بسیار متفاوت از هم هستند، ولی در یک نقطه اشتراک دارند: همه این فیلم ها، داستانی عجیب و خارج از تجربه های روزمره را به مخاطب عرضه می کنند. از سری فیلم های Avengers که بعضی جاهایش دود از سر آدم بلند می شود که اصلا چطور می شود همچین سکانسی را حتی در سینما ساخت گرفته تا آواتار و جنگ ستارگان و حتی تایتانیک که داستانی عاشقانه را در بستر یک تراژدی تاریخی که در وسط اقیانوس آرام در سال 1912 اتفاق افتاده است روایت می کند!

 

به نظر می رسه سینمایی برای مردم جذاب تر است، برای آن ها تجربه ای بدیع تر را به همراه داشته باشد سینما به انسان این امکان را می دهد که یک میدان جنگ تمام عیار را از نزدیک تجربه کند، بدون اینکه آسیبی ببیند. در حالی که زیر پتوی گرم و نرمش نشسته است، غرق شدن تایتانیک و یخ زدن مسافرانش را تماشا کند. با لامبورگینی در خیابان های نیویورک تخته گاز برود و به در و دیوار بزند بدون اینکه نگران جریمه شدن و پرداخت خسارت ماشین باشد!

به عبارتی، به نظر می رسد سینما و تلویزیون و ... و به طور کلی رسانه های تصویری، جذاب هستند به این دلیل که امکانی را برای انسان به وجود می آورد که تجربه های جدیدی را بدست بیاورد بدون اینکه نیاز باشد بهای آن را پرداخت کند...

انسان ذاتا موجودی تنوع طلب است، به دنبال تجربه های جدید است، و رسانه ها این امکان را برای او مهیا می کنند که این تجربه های جدید را بدست آورند بدون اینکه لازم باشد هزینه رسیدن به آن را پرداخت کنند.

شاید به همین دلیل است که رسانه ای مثل اینستاگرام هم به شدت برای انسان ها جذاب است.

به گزارش سایت hootsuite ، شبکه اجتماعی اینستاگرام در حال رشد ترین شبکه اجتماعی در حال حاضر است. اینستاگرام هم یک رسانه تصویری است، ولی از نوع UGC (User Generated Content ) اش! اینستاگرام این امکان را به ما می دهد، تفریحات لاکچری سلبریتی ها را ببینیم و از آن ها لذت ببریم، بدون آنکه لازم باشد هزینه های گزاف آن را پرداخت کنیم، گل زدن های رونالدو را تماشا کنیم بدون اینکه لازم باشد چندین سال شبانه روزی تمرین کنیم!

و البته پدیده ای مثل اینفلوئنسر هم طبق همین منطق شکل می گیرد، شاخ های مجازی که بعضا به واسطه کارهای عجیب و غریبشان جذاب می شوند، از عمل های جراجی عجیب و غریب گرفته تا هنجارشکنی های مختلف، همه و همه به این دلیل برای عموم مردم جذاب اند که می توانند این کارهای عجیب و غریب را ببینند در حالی که سر کارشان نشسته اند و چایی شان را می نوشند!

حتی تکنولوژی های جدید سینما هم به سمتی می رود که این تجربه را برای مخاظب کامل تر کند! از تکنولوژی های صدا مانند دالبی و ... تا سینما های 3D گرفته تا سینمای IMAX که به سرعت در حال رشد است و به دنبال آن است که مخاطب تجربه ای فراگیر تر (Immersive) داشته باشد ( که خود IMAX خود سوژه جذابی برای حرف زدن است!).

همه و همه به دنبال این است که انسان بیش از پیش از حال خودش جدا شود و وارد دنیای جدیدی شود...

---------

انسان مدرن از تنهایی فرار می کند. از خلوت می ترسد، حتی معماری مدرن خلوت گریز است، خلوت کردن، چیزهایی را به انسان یاد آوری می کند...

نقطه مقابل فراموشی یادآوری است...

یادآوری...

ذکر...

...وَ ما هُوَ إِلاَّ ذِکْرٌ لِلْعالَمینَ... (القلم-آیه 52)
--------