چند وقتیه که خیلی داره حول سلبریتی ها و اظهار نظر هایشان در حوزه های مختلف بحث شکل می‌گیره. اکثرا هم درباره این بحث میشه که چرا سلبریتی ها مدام در حوزه های مختلف که تخصصی در آن ندارند اظهار نظر می‌کنند ؟ !
به نظرم بحث درباره این تیپ مسائل پیش نیاز هایی داره که خیلی بهش پرداخته نمیشه. مسائلی از این دست که اساسا مفهوم #سلبریتی چگونه در ابتدا شکل گرفته و در وهله دوم چگونه این پدیده به ایران رسیده!
و اینکه آیا #سلبریتی که ما در ایران داریم با #سلبریتی که در دنیا هست تفاوتی داره یا نه!
برای جواب دادن به این سوال به ذهنم رسید که ۳۰ پست آخر پر فالوور ترین اکانت های اینستاگرام دنیا و ایران رو ببینم بر اساس موضوع اون ها رو طبقه بندی کنم.


نتیجه اش شده این نموداری که توی عکس اول می‌بینید!
دقیق آمار هر شخصیت رو می‌تونید توی تصویر دوم و سوم ببینید.
توی تصویر چهارم هم یه سری محاسبه آماری درباره نتایج رو مشاهده میکنید!


بر خلاف تصور خودم سلبریتی های ایران پست های مرتبط با حرفه بیشتری منتشر کرده اند!
هیچ یک از سلبریتی ها خارجی پست سیاسی نداشته اند!
چیزی که بیشتر از همه توجه من رو جلب کرده و تفاوت اصلی سلبریتی های ایرانی و خارجی رو نشون میده موضوع تبلیغات در مقابل موضوعات سیاسی و اجتماعی است!
تقریبا ۲۰ درصد پست های سلبریتی های خارجی تبلیغاتی است در حالی که این رقم برای ایرانی ها چیزی حدود ۳ درصد است! و بر عکس حدود ۲۵ درصد پست های ایرانی ها درباره مسائل عمومی و اجتماعی است که این عدد برای خارجی ها ۶ درصد است !
و نکته جالب اینجا است که انحراف معیار تبلیغات برای خارجی ها و اجتماعی برای ایرانی ها بسیار پایین است. یعنی اکثر خارجی ها تبلیغاتشان حدود ۲۰ درصد و اکثر ایرانی ها اجتماعی شان حدود ۲۵ درصد است و گویا این رویه کلی این افراد است!
به نظر میرسه این تفاوت معنا های زیادی داشته باشه! چیزی که شاید کلید اصلی و مبنایی برای همه بحث ها باشه!
چیزی که من دوست دارم اسم رو بگذارم #سلبریتی_صنعتی !
انشالله در آینده سعی میکنم بیشتر درباره این موضوع تحقیق کنم!

پ.ن: اینکه آقای پرویز پرستویی که رکورددار پست های اجتماعی است هیچ پست مرتبطی با حرفه خودش نداره واقعا جالبه 😊

پ.ن دوم: مشتاق دیدن نظراتتان هستم!

پ.ن سوم: سحر قریشی ۲۹ تا پست بیشتر نداشت!
پ.ن چهارم: عکس چهارم عبارت ضریب همبستگی اشتباه تایپی هست و منظور انحراف معیار است!